هفته گذشته با پخش مراسم The Game Awards 2021 به مهمترین نقطه سال برای جامعه عاشقان ویدیوگیم رسیدیم. رقابت هیجانانگیز آثار عرضه شده امسال برای کسب جوایز مختلف این مراسم، به شکلی جذاب و دوستداشتنی برگزار شد. در این یادداشت قصد داریم به تحلیل رویداد The Game Awards 2021 بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا نظر اعضای تحریریه جی تری را در مورد این مراسم بشنویم.

تحلیل رویداد The Game Awards 2021 | مصطفی نخلی
گیم اواردز امسال هم با خوبی و بدیهایی که داشت برگزار و تمام شد، اما بهطرز امیدوارانهای رویداد امسال از مراسم خشک سال پیش بهتر بود و حداقل توانست مخاطب را چند ساعتی برای تماشای برنامه مشتاق بکند. ولی متاسفانه انتظارات و توقعاتی که مخاطبان از این رویداد داشتند، اجابت نشد. من خودم به شدت منتظر نمایشی از بازی سوم استودیو پلیدد، سازنده بازیهای لیمبو و اینساید بودم ولی در جریان رویداد هیچ اشارهای به این بازی نشد. اثری که گفته میشود بهصورت جهان باز است و من بهشدت مشتاقم که ببینم این استودیو چه محصولی را برای ما در نظر گرفته است. با این حال نمایشهای دیگری در طول رویداد نشان داده شدند که ارزشمند و پر اهمیت بودند. تیزر آلن ویک ۲ یکی از همین نمایشهای پر اهمیت و مورد انتظار رویداد بود. از نظر من لحظهای که تیزر آلن ویک ۲ پخش شد، نقطه اوج رویداد بود و حرارت اشتیاق مخاطب را برای ادامه تماشا برنامه بالا میبرد. پس از اتمام تیزر ما چهره سم لیک، سازنده و نویسنده آلن ویک را در کنار جف کیلی مشاهده میکنیم. واقعا تصویری رویایی و لحظه هیجان انگیزی بود. در طی گفت و گوهایی که این دو شخص با هم داشتند، ما از سخنان سم لیک میفهمیم که نسخه دوم آلن ویک اثری در سبک وحشت بقا بوده و از قرار معلوم صحنههای اکشن بازی نیز زیاد شده است. نمایشهای جذاب دیگری هم در طول رویداد نشان داده شد. Star Wars Eclipse که قرار است استودیو کوانتیک دریم با همکاری لوکاس فیلم گیمز آن رو بسازند، یکی از همین نمایشهای جذاب گیم اواردز بود. این بازی در سبک اکشن/ادونچر ساخته خواهد شد و دارای چندین شخصیت قابل بازی است که تصمیمات شما هم در جریان بازی تاثیر بهسزایی در روند پیشبرد داستان آن دارد. ما کوانتیک دریم را با بازیهای داستان محور Detroit Become Human، Heavy Rain و سایر موارد دیگر میشناسیم و این امر که این استودیو قرار است اثری اکشن-ماجراجویی با المانهای نقش آفرینی بسازد، من را خیلی شگفتزده کرد. البته با توجه به تصویرات و نمایشی که از این بازی منتشر شد، من واقعا به انتشار این بازی امیدوار شدم. یکی دیگر از نمایشهایی که من را هیجانزده کرد، تریلر گیمپلی بازی Hellblade 2 بود. تقریبا حدود ۲ سال از معرفی بازی میگذرد و طبیعتا انتظار ارائه اطلاعات بیشتر از این اثر طبیعی است. از تماشای نمایش هل بلید ۲ بسیار لذت بردم. در تریلر گیمپلی بازی، اتمسفر این اثر شدیدا ترسناک و عالی درست شده بود و گرافیک پرجزییات و دقیق آن که با استفاده از موتور آنریل ۵ ساخته شده، تصاویری پرتنش و زیبا را به نمایش میگذارد. بهشدت منتظر انتشار این اثر هستم تا در دل داستان ترسناک و مرموز آن عرق شوم. همچنین شرکت وانر هم در The Game Awards 2021 حضور فعالی داشت و بازی Wonder Women که سازنده آن مونولیث پروداکشنز است را رونمایی کرد. نمایشی از بازی Suicide Squad Kill The Justice League را به مخاطبان نشان داد و دموی بازی The Matrix Awakens اپیک گیمز را به تصویر گذاشت. اگر کنسولهای نسل نهمی را در اختیار دارید، حتما دموی ماتریکس را تجربه کنید، زیرا برخی از لحظات و تصاویر بازی با سکانسهای مجموعه فیلم ماتریکس شباهت بسیار دارند و حتی واقعیتر از آن سکانسها هستند. پس از نمایشها و معرفی آثار جدید در این مراسم به بخش جوایز گیم اواردز سال ۲۰۲۱ میرسیم. متاسفانه بخش جوایز رویداد امسال زیاد هیجان انگیز نبود و به اصطلاح بیبخار بود؛ یعنی اینکه عناوینی نبودند که مقداری هیجان رقابت را برای دستیابی به تندیس گیم اوادز بالا ببرند و برنده نامزدها غیر قابل پیشبینی باشد. متاسفانه تنها ایراد گیم اوادز امسال از نظر من این بود ولی این موضوع را نمیتوان بهعنوان ایرادی اساسی دانست، به این دلیل که امسال عناوین بزرگ زیادی منتشر نشدند. اما این ایراد کم و بیش تاثیر خودش را در جذاب بودن برنامه میگذاشت و آن رو کسالت بار میکرد. در آخر هم برنده بهترین بازی سال نیز به اثر It Takes Two ساخته جوزف فارس تعلق گرفت که این بازی واقعا لایق چنین دستاوردی بود.

تحلیل-رویداد-The-Game-Awards-2021
تحلیل رویداد The Game Awards 2021 | امین رضا نصیرنیا
باید گفت مراسم The Game Awards سال ۲۰۲۱ میلادی یکی از بهترین سالهای میزبانی جف کیلی در طول این چند سال اخیر بود. اگر از طرفداران پر و پاقرص دنیای شگفتانگیز بازیهای ویدیوی باشید، میدانید که مراسم گیم اوارد سال گذشته به صورت زنده در چندین پلتفرم عرضه شد که اصلا آنگونه که باید شور و اشتیاق نداشت و فضایی مرده و بی حس را تداعی میکرد. البته مراسم سال پیش یکی از برترین مراسمهای صنعت ویدیوگیم بود. حتی میتوان گفت بزرگترین و قدرتمندترین بازیهای کل تاریخ صنعت ویدیوگیم در سال گذشته معرفی و برنده جوایز شدند. اما مراسم امسال بسیار متفاوت با سال گذشته بود. جف کیلی خالق و میزبان این مراسم بزرگ تصمیم گرفته بود جو بیروحی که سال گذشته بهخاطر همهگیری کووید-۱۹ بهوجود آمده بود امسال تداوم نداشته باشد، در نتیجه این شخص تصمیم گرفت مراسم گیمآواردز سال ۲۰۲۱ به صورت حضوری در سالن تئاتر مایکروسافت و در شهر لسآنجلس برگزار شود. هیچ چیز برای یک مجری و میزبان بیانرژی بودن مراسم نیست و جف کیلی این موضوع را در مراسم سال گذشته تجربه کرد و بسیار دلتنگ حضور پرشور و پر انرژی تماشاگران و نامزدهای مراسم بود. مراسم امسال با توجه به تمام پروتکلهای ایمنی اجرا شد. تعداد میهمانان مراسم به نصف کاهش یافته بود و تمام افراد ملزم به استفاده از ماسک بودند و تمام حضار نیز باید واکسینه میبودند. خود جف کیلی به شور هیجان مراسم حضوری اشاره کرد و همچنین اعلام کرد که این اولین بار در این دو سال است که توانستهاند میهمانان صنعت ویدیوگیم درکنار هم جمع شوند. همچنین مراسم به صورت لایو و زنده از طریق بیش از ۴۰ پلتفرم پخش جهانی شد. امسال هم عناوین زیادی در مراسم رونمایی شدند. اخبار و حواشی این مراسم بسیار زیاد بودند و چندین تریلر بسیار مهم در طی مراسم پخش شد که توجه بسیاری از گیمرها و منتقدان را جلب کرد. یکی از نمایشهای بسیار مهم مراسم، گیمپلی بازی hellblade 2 بود که بخش مهمی از گیمپلی و سکانسهایی از کاتسینهای بازی به نمایش درآمد. نمایش بعدی و بسیار مهم مراسم تریلر معرفی بازی الن ویک ۲ بود. از دیگر تریلرهای مهم مراسم گیماوارد میتوانم به تیزر معرفی بازی واندروومن، بازی Sonic Frontiers که یک بازی جهانباز است و همچنین تریلرسینمایی فیلم Sonic the Hedgehog 2 که در ماه آوریل سال بعد منتشر خواهد شد، اشاره کنم. همچنین بازی جدید کمپانی برادران وارنر سر و صدایی زیادی ایجاد کرد، تریلر بازی ماتریکس بود و توجه همگان را به خود جلب کرد. حال از همه اینا که بگذریم میرسیم به جایزه بهترین بازی سال که به بازی It Takes Two ساخته استودیو هیزلایت تعلق گرفت. این بازی همچنین برنده چند جایزه دیگر هم شد. در کل اگه بخواهیم یه جمع بندی از مراسم امسال داشته باشیم میتوان گفت نسبت به سال پیش کمی بهتر بود و همچنین بازیهای خوب و قدرتمندی در مراسم حضور داشتند. با این حال همانطور که گفتم آثار که سال پیش در مراسم حضور داشتند به مراتب بهتر از بازیهای امسال بودند. بعضی از منقدان معتقد بودند که مراسم طولانی و کسل کننده بود. با این حال این مراسم ارزش دیدن را داشت و همین که رویداد حضوری برگزار شد خود بسیار جای تقدیر دارد.

تحلیل-رویداد-The-Game-Awards-2021
تحلیل رویداد The Game Awards 2021 | امیرحسین رفیعی
احتمالا در حال حاضر اکثر اعضای جامعه ویدیو گیم از این موضوع مطلع هستند؛ مراسم Game Awards که از سال ۲۰۱۴ به راه افتاده است، خیلی از بازدیدکنندههای خود را به واسطه اعلامیهها و تریلرهای بیشمار خود دارد. خیلی از افراد ازجمله خود من، اعتبار۱۰۰ درصدی برای جوایز این مراسم قائل نیستند. دلیلش هم ساده است. بازیهای هر بخش به صورت عمومی به رای گذاشته شده و مردم مدتی قبل از برگزاری مراسم، داخل شبکههای مجازی به نامزدهای دریافت جایزه رای میدهند. تا به اینجای کار مشکلی به چشم نمیآید. چیزی که اعتبار جایزه رو از بین میبرد، مقدار تاثیر نظرات عمومی روی نتایج است. این رایها فقط ۱۰ درصد از امتیازات را به خودشان اختصاص میدهند. حال شاید برای شما سوال پیش بیاید که ۹۰ درصد باقیمانده کجا است. من در جواب به شما میگویم که یک هیات منصفه این کار را انجام میدهد. هیات منصفهای که از بخشهای مختلف دنیا انتخاب شدهاند و عملا تصمیمگیرنده برای اهدای جوایز هستند.از این بحث که بگذریم، اول از همه باید بگویم که نظر و سلیقه من ممکن است برای شما معمول و منطقی به نظر نیاید، حتی شاید در بعضی قسمتها کاملا مخالف نظر شما باشد. اما اصراری روی نظرم ندارم و شاید اگر با هم مکالمه داشته باشیم بتوانید نظرم را عوض کنید. برای همین هم هست که همیشه میگویم: “بخش کامنتها را فراموش نکنید.” حقیقتش را بخواهید از بین همه بازیهایی که تریلر یا خبری از آنها در مراسم دیده شد، من به شخصه طرفدار هیچکدام نبودم. نه اینکه برای من جذاب نباشند ولی خب، طرفداری داستانش جداست. تریلری که از دیدن آن هیجانزده شدم ، بازی Hellblade 2 بود که من را تا حدود زیادی به وجد آورد. داستان اصلی بازی در چند دقیقه طول تریلر مشخص نمیشود، ولی حس رازآلود و خاصی را بههمراه دارد. همچنین هیجانی که در تریلر وجود داشت و ارتباط قوی که بین داستان و نوع تصاویر دیده میشد، باعث شد تا علاقمند شوم که هم داستان بازی را درک کنم و هم در فضای آن سیر کنم. مورد دیگری که نظرم را جلب کرد، Final Fantasy VII Remake بود که بالاخره برای پلتفرم رایانههای شخصی هم توسعه پیدا کرد. این Remake جذاب که قبلتر در دو مقطع برای کنسولهای نسل هشتم و نهم شرکت Sony منتشر شده بود، بعد از انتظارات طولانی به پلتفرم PC نیز آمد. درباره جوایز هم اگر بخواهم حرف بزنم، به شما میگویم که حس جالبی برای من دارد؛ کم و بیش جذاب اما نسبتا کم سر و صدا. اول از همه باید به این نکته اشاره کنم، جایزه بازی سال بنظرم به گزینه جالبی رسید. بازی It Takes Two که یک بازی دو نفره است و حتی جایزه بهترین بازی خانوادگی سال را نیز برنده شد، با گرفتن جایزه بازی سال توانست تنوعی به برندههای این جایزه در سالهای مختلف بدهد. با توجه به اینکه گفتم این جایزه عملا توسط یک گروه خاص از افراد به بازیها داده میشود، امیدوارم که هیچ مسئلهای غیر از مسائل حرفهای در این انتخاب تاثیرگذار نبوده باشد. برعکس حسی که ممکن است شما از این جمله من داشته باشید، خوشحالم که It Takes Two به این عنوان دست پیدا کرد. حالا میشود به این موضو امیدوارتر بود که سازندههای جوان و نوپا آثار ویدیوگیم، بهجای اینکه گزینههای اکشن یا ترسناک یا تیراندازی را در اولویت ذهن خود برای ساختن قرار بدهند، کمی از خلاقیت خود استفاده کرده و محتوای هیجانانگیز و جالب تولید کنند. بدون اینکه نیازی به خشونت و خشم داشته باشند. به نظر من، شخصیت جهان ویدیوگیم به چنین عناوینی نیاز دارد تا درجه مقبولیت خود را برای اقشار گستردهتری در جوامع مختلف بالاتر ببرد. در مجموع به نظر من این دست مراسمها همیشه جذابیت و هیجان خاص خود را دارند، یک سال بیشتر و یک سال کمتر. مراسم Game Awards 2021 هم از این قاعده مستثنی نبوده و در جایگاه خود بسیار جذاب است.

تحلیل-رویداد-The-Game-Awards-2021
تحلیل رویداد The Game Awards 2021 | حسین مجلسی
جف کیلی، مرد پرحاشیه و پر سر و صدای صنعت ویدیوگیم امسال هم تمام تلاش خود را کرده بود تا همه را راضی کند، پخش کردن ۳۰ الی ۴۰ عدد تریلر از بازیهای مختلف، دعوت کردن از مهمانهای جذاب مرتبط و غیرمرتبط با صنعیت ویدیو گیم از جمله اقدامات این شخص برای بالا بردن کیفیت مراسم بود. طبق روال هر سال، حاشیهها از قبل مراسم و با معرفی نامزدها شروع شده بودند. نامزدهایی که چنگی به دل نمیزدند و دوباره طبق روال هر سال، در حق چند بازی بسیار کم لطفی شد. به عنوان مثال بازی ریترنال انحصاری جدید سونی که توسط استودیو Housemarque ساخته شده و خیلی از افراد این اثر را سزاوار بر حق دریافت جایزه بازی سال میدانستند. ولی خب قبل از مراسم متوجه شدیم که این اثر جز نامزدهای بازی سال هم نیست. مراسم امسال به غیر از چند نقطه عطف جذاب و نفسگیر چنگی به دل نمیزد. اگر بخواهم به ترتیب اشاره کنم، تریلر انحصاری جدید مایکروسافت یعنی نسخه دوم بازی هل بلید در همان اوایل مراسم غوغا به پا کرد و همه را انگشت به دهان گذاشت. همه فکر میکردند که تریلر CGI بوده و از قبل رندر گرفته شده است. ولی واقعیت امر متفاوت بود. این تریلر به طور کامل به صورا real-time و روی کنسول Xbox Series X در حال اجرا بود. بعد از غوغا سنوئا تریلری از دنیای Star Wars پخش شد که خبر از در دست ساخت بودن بازی جدیدی از این دنیای جذاب بود. اثر جدید به دست استودیو بازیسازی Quantic Dream در حال طراحی و ساخت است. در این مراسم به نسبت حوصله سر بر، تیزری جذاب از بازی Wonder Woman پخش شد که ساخت این اثر را تایید کرد. دقایقی بعد طی یک اتفاق عجیب و غیر منتظره بازی Alan Wake 2 معرفی شد که همه را انگشت به دهان گذاشت. بعد از ۱۰ سال، سم لیک افسانهای با معرفی نسخه دوم این بازی ترسناک و جذاب به روی صحنه آمد. لحظه شکوهمندی در مراسم با وقوع این امر شکل گرفت. اتفاق جالب دیگری که افتاد، پیام استاد هیدئو کوجیما برای حمایت از فیلم آقای گیلرمو دل تورو بود که در آن جمله جالبی گفت: سال دیگر، قطعا اونجا خواهم بود. و این جمله به معنی معرفی بازی جدید آقای کوجیما در سال آینده و در همین مراسم است. تریلر گیمپلی بازی Suicide Squad هم پخش شد که به نوبه خود بسیار جالب بود و خبر از یک تجربه هیجان انگیز را به همگان میداد. در ادامه شاهد پخش شدن تریلر جدیدی از بازی Forspoken بودیم که آن نیز بسیار جذاب به نظر میرسید. تریلر بازی هایی مثل نسخه جدید Plague Tale، Crossfire X، Elden Ring و بازی جدید Arc Raides نیز پخش شدند. با اینکه مراسم حدودا ۳ ساعت طول کشید میتوان گفت به صورت کلی ۳۰ دقیقه محتوای جذاب داشت و بقیه مراسم، آن هم به غیر از لحظه اعلام نام چند برنده، چنگی به دل نمیزد و میتوان حوصله سر بر خطابش کرد. درمورد بخش اعطا جوایز هم بحث زیاد وجود دارد. با این حال دو جایزه توجهم را به صورت ویژه جلب کرد، یکی از جنبه منفی و یکی از جنبه مثبت. نخست جایزه بهترین اجرای سال بود که در کمال ناباوری به خانم مگی رابرتسون یا همان لیدی دیمیتریس از بازی رزیدنت اویل ویلج داده شد و هیچ کس باور نمیکرد شخصی غیر از آقای جیانکارلو اسپوزیتو برنده شود. یکی هم جایزه بازی سال که به آقای جوزف فارس و بازی It Takes Two تعلق گرفت و میتوان گفت حق به حقدار رسید.

تحلیل-رویداد-The-Game-Awards-2021
تحلیل رویداد The Game Awards 2021 | علی روحالامینی
بدونشک مراسم Game Awards 2021 یکی از جذابترین و هیجانانگیزترین رویداد در مقایسه با سالهای اخیر خود بوده است. رویدادی که شامل تعداد بسیار زیادی تریلر و گیمپلی بهشدت جذاب بود و آنها را با یک روند واقعا نفسگیر به اجرا درآورد. در این مراسم هرچیزی روی ریتم مشخصی درحرکت بود و همین موضوع کاری کرد که تکتک لحظات آن ازجمله ارکستها و در ادامه نمایشهای غافلگیرکننده، چهار ساعت واقعا سرگرمکننده را برای ما رقم بزند. با این حال هدف ما از نوشتن این یادداشت، نگاهی موشکافانهتر به کل جریان این مراسم خواهد بود و در این راستا میخواهم تمام این رویداد را به دو بخش کلی تقسیمبندی کنم. بخش اول نمایشها و بازیهایی که درطول این مراسم به مخاطب معرفی یا نشان داده شدند و درکنار آنها، موسیقیهای زندهای که بار جذابیت تماشای آن را چندین برابر کرده بودند خواهد بود. اما در بخش دوم به این موضوع خواهم پرداخت که چرا بخش اهدا جوایز مراسم گیمآواردز سال ۲۰۲۱ بهشدت دور از انتظارات بود و میتوان از آن به عنوان یکی از ناامید کنندهترینهای چند سال اخیر این رویداد یاد کرد. در سوی مقابل میپردازیم که چرا کلیت این نمایش لذتبخش بود و در نهایت با احساس خوشحالی تماشای آن را به اتمام میرسانید. بگذارید ابتدا از بخش جذاب ماجرا شروع کنیم. قطعا چینش مسیری که تیم اصلی گیمآواردز برای روی صحنه آوردن بازیها ترتیب داده بود، اصلیترین دلیل جذابیت آن به شمار میرود. رویدادی که به شکل کلی حدود پنج ارکست اصلی و خارقالعاده برای بینندگان ترتیب داده بود و اجرای زنده Cup Head و موسیقی Enemy بهقدری گوشنواز و لذتبخش ایفا شدند که ارزش چهار ساعت رویداد را چندین برابر کردند. همچنین بهشکل منظم و درستی در طول رویداد تقسیمبندی شده بودند و هرزمان که احتمال خستگی مخاطب بهوجود میآمد، روی کار میآمدند و خستگی را چندین مرتبه از تن بیننده بهدور میکردند. از بخش موسیقی که بگذریم و با بازگشت به نقطه شروع مراسم، گیمآواردز مارا با تریلرگیمپلی بازی Hellblade 2 Senua’s Saga غافلگیر کرد و نمایشی که خود استودیو Ninja Theory برای ما آماده کرده بود باعث شگفتی تمامی بینندگان شد. چیزی که ما در نمایش Hellblade 2 Senua’s Saga مشاهده کردیم باورنکردنی بود و جزئیات گرافیکی و فیزیک عالی آن همه را حیرتزده کرد. گیمپلی عجیب و خاص این بازی در کنار تصویربرداری oneCut آن، مهارت وصفنشدنی کارگردان این اثر را به رخ میکشید. اصطلاح OneCut به معنای آن است که از ابتدا تا انتهای تریلری که مشاهده کردیم و درکنار تمام چرخشها و جابهجاییها میان کاتسین و گیمپلی، همگی با یک دوربین انجام شده بود. اگر در اثر نهایی نیز شاهد چنین چیزی باشیم قطعا نکته بسیار مثبتی برای آنها تلقی خواهد شد. همچنین موشنکپچرهایی که چه درطول گیمپلی و چه در کاتسینها تدارک داده بودند غیرقابل چشمپوشی بود. تریلری که نمایانگر واقعی قدرت کنسولهای نسل نهمی بود و روایت آن، توانست تئوریها و درگیریهای ذهنی بسیاری برای طرفداران نسخه اول آن بهوجود بیاورد. پس از آن نیز شاهد نمایش بازی StarWars Eclipse بودیم که نکته جالب آن، توسعه این بازی توسط استودیو Quantic Dream بود. قطعا نسخه جدید مجموعه StarWars که توسط این استودیو خلق میشود، یک اثر سینمایی تعاملی خواهد بود. LucasFilms با این کار روی لبه تیغ حرکت میکند و با فرمول قبلی که استودیو کوانتیکدریم برای ساخت بازیهای خود درنظر دارد، مرز میان شکست و پیروزی این بازی بسیار باریک است. در ادامه شاهد تریلری بسیار کوتاه و ساده از بازی Wonder Woman بودیم که نکته جالب آن، توسعه این اثر توسط استودیو Monolith بود. در اینجا بود که تریلر Alan Wake 2، یکی از کوتاهترین و بهترین نمایشهای کل مراسم گیمآواردز به تصویر کشیده شد. نمایشی که از این اثر موردانتظار آماده کرده بودند بهشدت شوکهکننده و هیجانانگیز بود و حسابی طرفداران نسخه اول این بازی، که سالهای طولانی منتظر آن بودند را خوشحال کرد. همچنین اخبار جذابی هم از این اثر منتشر شد که از آنها میتوان به تغییر ژانر اصلی بازی به ترس و بقا اشاره کرد. براساس اطلاعات بررسی شده از تریلر، وقایع این اثر ۱۳ سال پس از نسخه اول جریان دارد و علیرغم آنکه پروتاگونیست بازی هنوز هم در زندان کابوسهای خود به سر میبرد، دو هویت متضاد نیز بدست آورده است. یکی تاریک و با خوی بسیار خشن و بیرحم و در مقابل یک هویت روشن و رفتاری مشابه به آنچه در گذشته از او مشاهده کرده بودیم. همچنین خود استودیو رمدی اشاره کرده بود که بازی Alan Wake 2 بزرگترین، جاهطلبانهترین و زیباترین اثری است که تابهحال دست به ساخت آن زده است. در ادامه رویداد Game Awards 2021 شاهد خبر بهشدت خوشحال کننده انتشار بازی Final Fantasy VII Remake برای رایانههای شخصی بودیم. همچنین گیمپلی بازی موردانتظار Suicide Squad : Kill The Justice League به تصویر کشیده شد که گرافیک خارقالعاده و موشنکپچرهای جذاب را، درکنار گیمپلی بهشدت درگیرکننده خود به ما نشان میداد. تریلری که نوید تجربه طولانیمدت یکی از بهترین آثار Co-Op در چندسال اخیر را به ما میدهد. از دیگر عناوین نمایش داده شده میتوان به تریلر Tchia و SommerVille که توسط خالقان گذشته بازی inside ساخته میشود اشاره کرد و قطعا از موردانتظارترین آثار مستقل سال ۲۰۲۲ محسوب میشوند. همچنین نمایشی از بازی SlitterHead، اولین اثر استودیو Bokeh نیز داشتیم و از آنجایی که خالقان مجموعه Silent Hill اعضای این شرکت را تشکیل میدهند، قطعا به یکی از موردانتظارترین بازیهای ژانر ترسناک بدل خواهد شد.

تحلیل-رویداد-The-Game-Awards-2021
در ادامه تحلیل رویداد The Game Awards 2021 میتوان گفت Game Awards 2021 به دلیل نمایشهای بسیار زیاد و خارقالعادهای که داشت، قطعا یکی از جذابترینهای خود را رقم زده است. بازیهایی در ژانرها و استایلهای گوناگون برای هدف قراردادن سلیقههای مختلف در طول نمایش، در کنار رونماییهایی شوکهکننده و هیجانانگیزی مانند Alan Wake 2 یا SlitterHead و آثاری همانند Hellblade 2 که بالاخره با ارائه گیمپلی شگفتانگیر خودشان همه را به وجد آوردند، همه و همه روی روندی درست و در آغوش ارکستها و اجراهای زنده موسیقی کمنظیر باعث بهوجود آمدن چهار ساعت سرگرمکننده شدند. اما با این حال همچنان بخش جوایز دچار مشکلات عمیقی بود که در ادامه بهصورت خلاصه به آن خواهیم پرداخت. قبل از هرچیزی باید اشاره کنم که متخصصان گیمآوادز پیش از مراسم و در انتخاب نامزدها، درحق یکی از بازیهایی که سال ۲۰۲۱ عرضه شد ظلم آشکاری کردند. عنوان The Medium که پس از مدتها با وجود مشکلات فنی گستردهای که داشت، توانسته بود یکی از بهترین روایتهای سال ۲۰۲۱ را خلق و موسیقیهای خارقالعادهای را تولید کند که نام آکیرا یامائوکا پشت آنها باشد. اثری که ایده ناب و گرافیکهنری جذابی داشت و پس از مدتها سراغ دوربین Tank Control برای بازی خود رفته بود. بدونشک The Medium در زمینه بهترین روایت داستان و بهترین موسیقی بازی، کاندید برحق گیمآواردز بود و حتی لایق حقیقی این جوایز هم میتوانست باشد. با این حال در حرکتی عجیب از سوی تیم پشتپرده Game Awards 2021، شاهد عدم حضور این اثر در مراسم بودیم و جایزه آنها هم ربوده شد. حال اگر خود مراسم را مرور کنیم میبینیم که جایزه بهترین روایت را باوجود حضور اثری با نام Psychonauts 2، به بازی Marvel’s Guardians of the Galaxy اهدا کردند و جایزه موسیقی سال را هم با حضور Cyberpunk 2077، به بازی Nier Replicant که چند سال پیش این جایزه را دریافت کرده بود دادند. جدا از آنکه جایزه بهترین روایت سال اگر قرار نبود به Psychonats 2 برسد، قطعا کاندیدی بهتر از The Medium نبود که لایق دریافت آن باشد. چه بسا که حتی از خود سایکوناتس ۲ هم بیشتر لیاقت آن را داشت. با این حال مشکلی با اهدا جایزه بهترین موسیقی به عنوان Nire Replicant ندارم اما با توجه به آنکه تیم اهدا جوایز Game Awards 2021 تقریبا تصمیم بر تقسیم کردن جوایز داشتند، با توجه به برنده شدن نسخه قبلی این عنوان در رویدادی قبلتر بهتر بود این جایزه نثار Cyberpunk 2077 میشد. یا اصلا بهجای این دو عنوان از همان ابتدا حق The Medium را پایمال نمیکردند و این جایزه را به آنها تقدیم میکردند. فاجعه بعدی نیز وقتی اتفاق افتاد که زمان پیشکش جایزه بهترین کارگردانی هنری فرا رسید. بزرگترین، شوکهکنندهترین و صدالبته تکراریترین اتفاقی که افتاد اهدا این جایزه به بازی Deathloop بود. هیچ شخصی حتی لحظهای هم نمیتوانست تصور کنند که با حضور عنوانی چون Psychonauts 2 بازی دیگری شانس دریافت این جایزه را داشته باشد. اما متاسفانه همانند سالهای قبل و خورده شدن حق اثر Ori and the will of the wisps باری دیگر شاهد رخ دادن اتفاقی مشابه در این رویداد بودیم. با این حال حتی اگر بخواهیم از این زاویه نگاه کنیم که Game Awards 2021 میخواست اکثر پلتفرمها نظیر Xbox، PlayStation و Nintendo به میزان تقریبا برابری جایزه بگیرند و بقیه آثار نیز به همین شکل تقسیمبندی شوند، بدون لحظهای شک باید گفت حق استودیو Double Fine، تیمشیفر کارگردان بازی و اثر آنها به نام Psychonauts 2 با قطعیت کامل خورده شد. زمانی به عمق فاجعه پی میبریم که میفهمیم بازی Psychonauts 2 با پنج نامزی از جمله بهترین بازی سال، حتی یک جایزه هم برنده نشد. همچنین این اتفاق درحالی افتاد که نهتنها لایق بر حق برنده شدن حداقل یک جایزه بود، بلکه درطول مراسم نیز شاهد تقسیم کردن حدودی جوایز میان اکثر آثار مطرح حاضر در آن بودیم. با این حال جایزه بهترین بازی سال بهدرستی به اثر It Takes Two تعلق گرفت و حضور Josef Fares، کارگردان دوستداشتنی این بازی روی صحنه و خوشحالی پرشور و شوق او پایانبندی این مراسم را به بهترین شکل ممکن رقم زد. مراسم Game Awards 2021 با وجود تمامی خوبیها و بدیهایی که داشت، توانست بیشتر بینندگان خود را خوشحال کند. این رویداد با نمایشهای متنوع خود درکنار ارکستهای موسیقی گوشنواز و نقشآفرینی کوتاه و جذاب Josef Fares در انتهای آن، توانست مسیر درستی را از ابتدا تا پایان این چهارساعت طی کند و همچنان جذابیت خود را حفظ کرد.

تحلیل-رویداد-The-Game-Awards-2021
تحلیل رویداد The Game Awards 2021 | فراز پاشایی
بدون شک تاثیر زیاد و منفی پاندمی کوید ۱۹ در این دو سال گذشته، روی جنبههای مختلف زندگی ما انسانها، غیر قابل انکار است. همه ما افرادی که با دقت و علاقه زیادی (به عنوان بخش کوچکی از این جهان) مدیومهای مختلف هنری را دنبال میکردیم، تاثیرات متنوع این امر را به شکلها و حالتهای مختلفی لمس کردیم. به یاد دارم سال گذشته در همین ایام مراسم گیم اواردز سال ۲۰۲۰ با یک بیهیجانی و سردی خاصی برگزار شد. اما بگذارید ابتدا این یادداشت بگویم که هیجان دوباره به گیم اواردز برگشته است. مقدار و اندازه آن قابل بدون شک قابل بحث است. هیجان و ذوقی که از چشمان خود جف کیلی در طول اجرا میبارد و علت این امر بهطور قطع جمعشدن دوباره افراد در کنار یکدیگر و تجربه این مراسم بهصورت جمعی است. همانطور که خود جف کیلی ابتدا مراسم گفت، همه ما دلمان برای استیج و صندلیهای پر از تماشاگران روبروی آن، تنگ شده بود. چه افراد داخل سالن و چه ما علاقهمندان که از پشت مانیتوهای خود این مراسم را از گذشته تا به امروز دنبال کردهایم. با این حال جدا از این امر، گیم اواردز سال ۲۰۲۱ تا اواسط برنامه خود محتواهای هیجانانگیزی را در اختیار علاقهمندان قرار داد. اگر کل مراسم هفته گذشته را به سه قسمت تقسیم کنیم، ابتدا یک قسمت طوفانی و هیجانانگیز را داریم. سپس در قسمت دوم مراسم خستهکننده کمی از جذابیت خود را از دست داده و خستهکننده میشود. در نهایت، هنگام اهدا جایزه بهترین بازی سال یکی از زیباترین سکانسهای کل دوران گیم اواردز را مشاهده کردیم. جوزف فارس هنگام دریافت جایزه بهترین بازی سال چنان هیجان خالص و اکت دلانگیزی را از خود به جای میگذارد که خستگی نیمه دوم بهطور کلی از نمان خارج میشود. قسمت اول برنامه با معرفی آثار هیجانانگیزی فرصت نفس کشیدن به ما نداد. آثاری مثل Hellblade 2 که خود من از زمان تجربه نسخه اول و معرفی نسخه دوم به شدت منتظر ارائه اطلاعات جدیدی از آن بودم. پس پخش تریلر گیم پلی این بازی و معرفی به دور از انتظار و خلاقانه بازیAlan Wake 2 نه تنها برای من، بلکه اعتقاد دارم برای بسیاری از تماشاگران از هیجانانگیزترین و زیباترین لحظات این مراسم تلقی میشود. از تریلر گیم پلی بازی Suicide Squad استودیو بازیسازی راک استدی و تریلر سینمایی Elden Ring نیز نمیتوان به راحتی عبور کرد. بهطور کلی مراسم امسال در بخش معرفی آثار مختلف، خیلی خوب و سنجیده عمل کرد. نسخه جدید جنگ ستارگان ساخته استودیو کوانتیک دریم، عنوان مورد انتظار Forspoken و معرفی جدیدترین اثر سازنده نسخه ابتدایی Silent Hill تنها بخشی از آثار معرفیشده گیم اواردز امسال هستند. حضور افراد معروف از حوزههای مختلف هنری به خصوص استینگ، گیلرومو دل تورو و جیم کری رنگ و بوی متفاوتی به گیم اواردز بخشید. The Game Awards 2021 قدمی مثبت و رو به جلو برای این مراسم بود. مشاهده بازگشت زندگی انسانها به حالت نرمال قبل از کوید، به هر شکلی که باشد، خوشحالکننده است.

تحلیل-رویداد-The-Game-Awards-2021
دیدگاهها و نظرات خود را با جی تری به اشتراک بگذارید. امیدواریم از خواندن تحلیل رویداد The Game Awards 2021 لذت برده باشید.